What is D&D?


Dungeons and Dragons, or simply D&D, is a fantasy roleplaying game which is played at a table of two to sometimes even eight people. Using a set of dice and your own character sheet you explore a fantastical world. A Dungeon Master (also known as DM or GM) is always present to describe a world ripe for the players to explore, experience and fight in. They might for example describe a small and dark tavern with a few shadowy figures wandering about. One of them looks up to you with purple eyes and beckons you to come over. What do you do?

The description above could be the start of an amazing adventure, and what happens is for a large part up to you. Every conceivable action is yours to try. D&D even allows for stories in any world and timeframe; futuristic settings or horror worlds with werewolves and vampires are not unheard of. Almost anything is possible, which is what makes the game so incredibly fun!

Glossary

Polydice A set of seven different types of dice necessary to play the game.
D20     arguably the most important die in the game, which you will use most often to decide whether your character succeeds at a particular action. It is a die with 20 sides, which is where it got its name.
GM Een Game Master en wordt soms ook wel DM (Dungeon Master genoemd). Deze persoon leidt het verhaal en beschrijft de wereld.
Character sheet A piece of paper which describes your character's characteristics, for example how strong or charismatic they are, or what gear they carry with them.
Race there are many fantastical races to play in D&D; from the famous elf and dwarf to the lesser known satyr, vedalken, or aasimar.
Class   

in addition to a race, you will choose a class for your character. These consist of the eagle-eyed ranger, the nature-loving druids, and many more. 

 Initiative

Initiative/initiatief nemen is wanneer een gevecht start, en iedereen moet rollen om te zien wanneer ze aan de beurt zijn binnen een ronde. De ‘initiative order’ is dus de volgorde van wie aan de beurt is. 

 Skill check

Skill checks zijn rollen gemaakt om te bepalen of een personage slaagt in een uitdagende taak. Zo kan er voor een Perception check gevraagd worden om te kijken hoe goed iemand kan kijken, luisteren, of ruiken, of een Stealth check om te kijken hoe stil het karakter is. De skills/vaardigheden zijn terug te vinden in je character sheet. 

Saving throw

Saving throws zijn rollen gemaakt om te bepalen of een personage slaagt in een laatste poging om te voorkomen dat er iets ergs gebeurt. Een fireball ontwijken, niet verdrinken, of weerstand bieden tegen vergif zijn hier goede voorbeelden van. Je saving throws kan je ook weer terug vinden in je character sheet.

 Armor Class

Je Armor Class (of AC) geeft aan hoe moeilijk je karakter is om te raken. Een hoger getal betekent dat je minder kans hebt om geraakt te worden. Dit kan bijvoorbeeld komen door de snelle reflexen van een personage, het pantser dat ze dragen of een combinatie van beide.

 Spells

Dit zijn je spreuken. Niet alle karakters en classes hebben spreuken. Er is een verschil tussen ‘divine magic’ (magie van een goddelijke afkomst) en ‘arcane magic’ (vanuit de mens zelf of vanuit boeken). Zo heeft een Cleric andere spells dan een Wizard. 

How we use D&D

The game D&D has been played as a game since the 1980s, but Mythemakers uses it as a tool. Research shows that roleplaying games have a lot of influence on social development. In addition, it is also fun and interesting! Playing D&D and other roleplaying games allows you to:

 - Learn to express yourself
 - Build confidence
 - Learn to collaborate with other participants
 - Become more assertive
 - Learn to think creatively
 - Develop an understanding for each other
 - Learn how to problem-solve

We believe this is the power of D&D and why we use it as a resource. Do you also want to play or meet other players? Join us!