
Begrippenlijst
Polydice | Een set van 7 dobbelstenen die je nodig hebt om het spel te spelen. |
D20 | De belangrijkste dobbelsteen in het spel en deze zul je het vaakst rollen om te kijken of iets lukt of juist helemaal niet lukt. De ‘D’ staat voor ‘dice’. Een d8 is dus een dobbelsteen met 8 vakjes. |
GM | Een Game Master en wordt soms ook wel DM (Dungeon Master genoemd). Deze persoon leidt het verhaal en beschrijft de wereld. |
Character sheet | Een papier waar een beschrijving van je karakter op staat. Hierop staan alle spullen die je bij je draagt maar ook hoe sterk of hoe charismatische je bent. |
Race | Binnen D&D zijn er meerdere rassen waar je uit kunt kiezen. Van de bekende elf of dwerg tot een satyr, vedalken en aasimar. Er zijn tientallen opties. |
Class |
Als je een karakter maakt dan kies je ook een ‘class’. Dat kan een ranger zijn die altijd zijn boog bij de hand heeft of een druïde die zijn hart bij de natuur heeft. |
Initiative |
Initiative/initiatief nemen is wanneer een gevecht start, en iedereen moet rollen om te zien wanneer ze aan de beurt zijn binnen een ronde. De ‘initiative order’ is dus de volgorde van wie aan de beurt is. |
Skill check |
Skill checks zijn rollen gemaakt om te bepalen of een personage slaagt in een uitdagende taak. Zo kan er voor een Perception check gevraagd worden om te kijken hoe goed iemand kan kijken, luisteren, of ruiken, of een Stealth check om te kijken hoe stil het karakter is. De skills/vaardigheden zijn terug te vinden in je character sheet. |
Saving throw |
Saving throws zijn rollen gemaakt om te bepalen of een personage slaagt in een laatste poging om te voorkomen dat er iets ergs gebeurt. Een fireball ontwijken, niet verdrinken, of weerstand bieden tegen vergif zijn hier goede voorbeelden van. Je saving throws kan je ook weer terug vinden in je character sheet. |
Armor Class |
Je Armor Class (of AC) geeft aan hoe moeilijk je karakter is om te raken. Een hoger getal betekent dat je minder kans hebt om geraakt te worden. Dit kan bijvoorbeeld komen door de snelle reflexen van een personage, het pantser dat ze dragen of een combinatie van beide. |
Spells |
Dit zijn je spreuken. Niet alle karakters en classes hebben spreuken. Er is een verschil tussen ‘divine magic’ (magie van een goddelijke afkomst) en ‘arcane magic’ (vanuit de mens zelf of vanuit boeken). Zo heeft een Cleric andere spells dan een Wizard. |

