Friese Oneshots

Speel door de Friese geschiedenis en ontdek jouw rol!
Download de oneshots

Mythemakers x IIS

In juni 2022 ging Mythemakers de samenwerking met IIS aan om Friese oneshots te vinden. Oneshots zijn verhalen die je in 1 sessie kunt spelen. Binnen D&D vinden verhalen vaak plaats in fantasy werelden; maar wat als die verhalen plaatsvinden in Friesland? En hoe kunnen we de spelers dan ook nog laten nadenken over de legacy die ze achterlaten? Met deze twee vragen zijn Mythemakers en IIS dit project begonnen met als prachtige resultaat deze oneshots.

Ze zijn gratis te downloaden en we hopen dat iedereen er veel plezier aan mag beleven. Heb je het al gespeeld? Deel je ervaring met ons! Foto’s en verhalen zijn altijd welkom en kunnen gedeeld worden binnen onze Discord community of via onze socials. Wil je meer weten over IIS? Kijk dan hier

tooltip text
tooltip text

Orde op de Oldehove

tooltip text

De rivaliteit van Driesum

tooltip text

De Witte Acacia

tooltip text

Dokistra College

tooltip text

De slag bij Finnburg

tooltip text

De vloek van Dockum

tooltip text

Kensto de Wurge wol?

tooltip text

Het waken van de Zilverster

tooltip text

Een Zwarte Hoop voor Pier

tooltip text

The battle of Medemblik

Download de OneShots

(klik op de afbeelding om te downloaden)

Orde op de Oldehove

Deze one-shot neemt de spelers mee naar de Oldehove, waarbij ze ingehuurd worden door ‘De Orde van de Lokale Leeuw’ om hen te ondersteunen in de bouw van een nieuw kathedraal.

Dit is gebaseerd op het feit dat de Oldehove eigenlijk bedoeld was als het eerste onderdeel van een gigantisch kathedraal, maar door de zachte grond is dit nooit tot stand gekomen. De spelers moeten diverse taken uitvoeren, zoals bouwmaterialen verzamelen, metbodemonderzoek ondersteunen en een
vergunning aanvragen.

 

De rivaliteit van Driesum

Als de helden vertrekken richting Dokkum, komen ze terecht in een storm. Daar zien ze een klein, adellijke huis; Canter State. Hier mogen ze natuurlijk niet gratis in vertoeven, maar toevallig heeft Vrouwe Canter nog wel een idee om haar terug te betalen voor haar gastvriendelijkheid.

De Fibula van Buwinga moet verkregen worden van het Rinsema State, echter de baron die daar leeft zal dit niet zomaar toelaten…


De witte Acacia

Dit is een avontuur dat zich afspeelt in een fictieve versie van Burgum rond de 14e eeuw. Twee handelaren zijn op weg naar het klooster in Burgum, maar verscheidene dingen gebeuren waardoor dit toch wel wat lastiger
word..

Het mysterie wordt steeds groter als de Romeinse tijd mee wordt genomen en een magische connectie met de sterren het verhaal tot een bijzonder einde brengt.


Dokistra College

Dokkum lijkt rustig. Dat is, totdat het gerucht rondgaat dat mensen vermist worden in het Dokistra hogeschool! Waar ze zijn gebleven is voor de leraren op de school een mysterie, en Terola – de rector van de school – weet zich er maar geen raad mee.

Het is aan avonturiers om erachter te komen wie verantwoordelijk is voor de verdwijningen. Het plot gaat namelijk dieper dan op het eerste gezicht blijkt.


De slag bij Finnburg

De spelers bevinden zich in de grote hal van koning Finn, waar ze deel zijn van het leger van deze welbekende koning. Ze worden gelijk in het diepe gegooid door zich te bevinden in de historische Freswael – ook wel bekend als de Friese slachtpartij.

Zullen de Denen overwinnen, of zorgen de spelers ervoor dat de Friezen het overleven? En wat zal er gebeuren met koning Finn?


De vloek van Dockum

Dokkum, 1650 april 13. Het gaat niet goed in Dokkum nu de Admiraliteit weg is. Nu schijnt er ook nog een soort vloek over Dokkum te liggen en het gerucht erover verspreid zich snel…

De avonturiers komen per boot over het Dokkumer Grootdiep de stad binnen om deze vloek te heffen. Onderweg komen ze langs de Bonifatiusbron, Aalsum, en de abdijtoren.

Zullen ze erachter komen hoe ze de vloek
kunnen opheffen?

 

Kensto de Wurge wol?

Dit verhaal speelt zich vooral af in Stiens, toen Stiens nog geen Stiens heette. Grenzend aan de Middelsee voerden zij handel met Leovardia (het huidige Leeuwarden), en met Snits en Boalsert (Sneek & Bolsward).

Tussen Leovardia en Dockum werd een kanaal gegraven door reuzen: de Dockumer Ee. Maar Stiens wilde hier natuurlijk ook wel aan vast. Zouden de spelers de reuzen kunnen overtuigen om te kunnen helpen? En wat voor gevaren liggen er op de loer naar de reuzen toe?


Het waken van de Zilverster

Gebaseerd op de grafheuvels in de Leeuwarder bossen, speelt dit verhaal zich af in het bedachte Mansverre.

“Waak mij enkel als het gevaar van nu de wijsheid van toen benodigd!” Zei de priesteres Maelina Modinette voordat ze omkwam in een verbanning van het oude kwade wezen Laaekhru.

De spelers zullen door het duistere woud naar de grafheuvel moeten reizen om de priesteres weer tot leven te wekken, voordat de duisternis en kwade invloeden meer dan wanhoop creëren…


De zwarte hoop voor Pier

Wanneer de helden terug de tijd in worden gestuurd, bevinden ze zich in het kamp van de Fries, Grutte Pier. Hij heeft hulp nodig zijn buit naar Karel van Gelre te brengen, alles voor de strijd tegen de Hollanders. Maar de reis is gevaarlijk, en deze taak blijkt lastiger dan gedacht. Wat is mis in het kasteel?


The battle of Medemblik

The Habsburg Authorities and the Black Army of Arum have been at a territorial war for several years. The Habsburg Authorities have been trying to invade the Frisians to take their land and add it to the rest of the Burgundian empire.

The Black Army of Arum, led by the great knight Pier Gerlofs Donia, is attempting to stop the authorities from taking their land by any means necessary. Your group of traveling adventurers has been drawn to this conflict as sellswords hired by the general of the Black Army to aid in the upcoming battle of the castle of Medemblik.

What will you do and achieve? Which side will win?